Wie zette mijn naaktfoto’s online?
Wie zette mijn naaktfotos online? is een boek over (shame)sexting en victim blaming geschreven door ervaringsdeskundige Jantine Jongebloed. Jongebloed beschrijft de reconstructie van een (online) zedendelict en haar zoektocht naar en confrontatie met de daders. Niet alleen over risico;s van online seksueel gedrag, maar ook een oproep om op een andere -positievere - manier te praten over seksualiteit en sexting. Thuis, met elkaar en op school. Uitgegeven door Blossom Books Bold, 2021.
Leerdoel
- Verdieping in de bewustwording wat een incident van online seksueel overschrijdend gedrag voor impact heeft op het betreffende slachtoffer, maar ook vanuit perspectief van de daders
- Verdieping over beeldvorming rond sexting en de personen die er bij betrokken door een reflectie op verschillende situaties
Doelgroep
- Met name geschikt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
- Inzet in de speciaal onderwijs per specifiek geval bekijken.
Praktische informatie
- Het boek (157 p.) is naar eigen inzicht van de leerkracht in te zetten in de klas en/of richting specifieke leerlingen.
- Het boek stimuleert de lezer tot eigen reflectie op bepaalde situaties en dilemma’s die spelen bij (shame)sexting, sextortion, victim blaming.
Implicaties voor docenten
- Geen nadere deskundigheid nodig. Overweeg wel specifiek te selecteren welke onderdelen van het boek voor te leggen aan de klas en/of leerlingen.
- Les is in te zetten in het kader van lessen Burgerschap, Sociale veiligheid (week tegen het pesten), Sociale vaardigheden, Mediawijsheid en Nederlands
Combinaties met andere materialen
- Complementair met materialen die tot doel hebben om eerst de kernthema’s en -begrippen te introduceren en enige bewustwording te bevorderen, zoals Homies: Sexting of het lespakket van helpwanted.nl
- Aanvullend op andere materialen met leerdoelen die nadruk leggen op discussie, meningsvorming en komen tot afspraken, zoals Gedragen gedrag
- Aanvullend op andere materialen die helpen bij het signaleren, duiden en de aanpak van incidenten (of risico’s daarop), zoals Het Vlaggensysteem of de L.O.V.E. toolkit
- Aanvullend op de specifieke verdieping in boeken als Help! Ik sta online of de Sexting aflevering van Sekszusjes TV.
Website naar uitgever
Ervaringen van andere docenten
Beoordeeld door:
8
Kwaliteit
Het is erg makkelijk in te zetten en kost geen voorbereiding.
Opmerkingen
Het boek van Jantine Jongebloed is goed leesbaar en kan van de tweede klas bk of eerste klas gt/havo ingezet worden.
Het boek van Jantine Jongebloed kan zowel preventief als curatief ingezet worden.
Door de manier waarop de schrijfster de lezer aanspreekt en de vragen die gesteld worden in het boek, is dit prima te behandelen in de les.
In een les kun je een aantal pagina’s lezen. Het is zowel in een Nederlands les behandeld worden als in een biologie les. Ik neem aan dat docenten burgerschap en mentoren hier ook ruimte voor hebben.
Het boek van Jantine benoemt dat het delen van naaktfoto’s hoort in de normale seksuele ontwikkeling.
Collega’s zijn erg enthousiast over het boek van Jantine Jongebloed. Omdat het goed leesbaar is en makkelijk in te zetten zien zij hier veel kansen in. Er moet goed gekeken worden hoe dit behandeld wordt naast het verwachte curriculum.
Aanmerkingen
Geen
Opmerkingen van studenten
Geen