Naakt voor de klas met de Sekszusje, Aflevering: Sexting
In deze aflevering van de VPRO-serie Naakt voor de klas met de sekszusjes (21 juni 2022) gaan Marcelle en Krista Arriëns op een middelbare school in gesprek over sexting. Ze onderzoeken welke ervaringen de leerlingen hiermee hebben, hoe zij hierover denken en hoe dit onderwerp naar voren komt in hun seksuele voorlichting. Waarom sturen jongeren naaktfoto’s van zichzelf en wat is het effect?
Leerdoel
- Vergroten van bewustwording en kennis over de risico’s en gevolgen van (shame)sexting
- Vergroten van bewustwording dat sexting op zich normaal is en leuk kan zijn
- Bespreekbaar maken van (shame)sexting in de klas.
- Verdieping over de beeldvorming rond (shame)sexting en de personen die er bij betrokken zijn door reflecties op verschillende situaties
Doelgroep
- Primair gericht op jongeren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Praktische informatie
- De aflevering duurt 45 minuten en is los van de rest van de serie goed te gebruiken.
- De aflevering kan in de klas gekeken worden en nodigt uit tot een nagesprek.
- De aflevering kan ook gebruikt worden als startpunt voor een gesprek in het team over welke boodschap over sexting wenselijk is om aan leerlingen mee te geven vanuit school.
- Het stimuleert de kijker tot eigen reflectie op bepaalde situaties en dilemma’s die spelen bij (shame)sexting, sextortion, victim blaming.
- Materiaal is vrij toegankelijk
Implicaties voor docenten
- Geen nadere deskundigheid nodig.
- Werkvormen die gebruikt worden in de brugklas in deze aflevering kunnen ook door de docent zelf, voorafgaand aan het kijken in de klas gedaan worden.
- Les is in te zetten in het kader van lessen Burgerschap, Sociale veiligheid (week tegen het pesten), Sociale vaardigheden, Mediawijsheid, Biologie en Filosofie.
Combinaties met andere materialen
- Complementair met materialen die tot doel hebben om eerst de kernthema’s en -begrippen te introduceren en enige bewustwording te bevorderen, zoals Homies: Sexting of het lespakket van helpwanted.nl
- Aanvullend op andere materialen met leerdoelen die nadruk leggen op discussie, meningsvorming en komen tot afspraken, zoals Gedragen gedrag
- Aanvullend op de specifieke verdieping in boeken als Wie zette mijn naaktfoto’s online? (Jantine Jongebloed en haar boek worden in deze aflevering ook geïntroduceerd) en Help! Ik sta online van Francien Regelink
Website naar uitgever
Ervaringen van andere docenten