Help! Ik sta online.
Help! Ik sta online is een boek over (shame)sexting, geschreven door ervaringsdeskundige Francien Regelink. Naast het delen van haar eigen ervaringen, dient het boek ook als ‘gids’ voor mogelijke slachtoffers en hun naasten: wat te doen, wie kan hulp bieden, wat zijn relevante informatiebronnen, et cetera. Ook in schoolse setting in te zetten. Uitgegeven door Blossom Books Bold, 2019.
Leerdoel
- Verdieping in de bewustwording over wat een incident van online seksueel overschrijdend gedrag voor impact heeft op het betreffende slachtoffer. En dat het uiteindelijk echt goed komt.
- Verdieping in kennis over wat er na een incident aan te doen is, door slachtoffer zelf, ouders en school (klasgenoten en leerkrachten).
Doelgroep
- Met name geschikt voor de onderbouw van het (speciaal) voortgezet onderwijs.
Praktische informatie
- Het boek (p. xxx) is naar eigen inzicht van de leerkracht in te zetten in de klas en/of richting specifieke leerlingen.
Implicaties voor docenten
- Geen nadere deskundigheid nodig.
- Francien Regelink biedt richting ouders en scholen ook ouderavonden en klassenvoorlichting aan, bijvoorbeeld na een incident of juist als preventieve activiteit. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
- Les is in te zetten in het kader van lessen Burgerschap, Sociale veiligheid (week tegen het pesten), Sociale vaardigheden, Mediawijsheid en Nederlands
Combinaties met andere materialen
- Aanvullend op ander aanbod van Regelink, zoals haar masterclass (gemaakt voor scholen en organisaties), ouderavonden en voorlichtingen in de klas (zie haar website hieronder).
- Complementair met materialen die tot doel hebben om eerst de kernthema’s en -begrippen te introduceren en enige bewustwording te bevorderen, zoals Homies: Sexting of het lespakket van helpwanted.nl
- Aanvullend op andere materialen met leerdoelen die nadruk leggen op discussie, meningsvorming en komen tot afspraken, zoals Gedragen gedrag
- Aanvullend op andere materialen die helpen bij het signaleren, duiden en de aanpak van incidenten (of risico’s daarop), zoals Het Vlaggensysteem of de L.O.V.E. toolkit
Website naar uitgever
Ervaringen van andere docenten
Beoordeeld door:
8
Kwaliteit
Het is erg makkelijk in te zetten en kost geen voorbereiding.
Opmerkingen
In een les kun je een aantal pagina’s lezen. Het is zowel in een Nederlands les behandeld worden als in een biologie les. Ik neem aan dat docenten burgerschap en mentoren hier ook ruimte voor hebben.
Aanmerkingen
Het boek vind ik niet gepast als lesmateriaal, maar kan wel curatief ingezet worden.
Het boek van Francine Regelink (Help! Ik sta online) zou ik aan een leerling geven waarvan naaktfoto’s zonder toestemming gedeeld zijn. Een belangrijke noot is dat [het] vooral gericht is op het gevaar van het delen van naaktfoto’s [en minder op dat het delen van naaktfoto’s hoort bij een normale seksuele ontwikkeling].