Gedragen gedrag PO
Gedragen Gedrag is een spel om gewenst en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken en samen te afspraken en regels te komen. Het spel bevat kaartjes met beschrijvingen van situaties uit de schoolpraktijk om met elkaar te bediscussiëren. Er zijn 6 thema’s, waaronder ‘liefde, seks & relaties, seksuele diversiteit en (digitaal) pesten. Ontwikkeld en uitgegeven door Stichting School& Veiligheid. Recent herzien met aanvullend materiaal (2021).
Leerdoel
- Vergroten van bewustwording en kennis over verschillende onderwerpen op het gebied van sociale veiligheid, waaronder sociale media en seksualiteit
- Discussie, meningsvorming en komen tot gedeelde afspraken over omgangsnormen, t.b.v. onder andere seksuele integriteit, binnen een team, in de klas of met ouders.
Doelgroep
- De PO versie is vooral gericht op de bovenbouw basisschool.
- Ook geschikt voor het basis- en voortgezet speciaal onderwijs.
Praktische informatie
- Het is een interventie in spelvorm met meerdere varianten: met of zonder spelbord, kleinere/grotere discussiegroepen of het zogenaamde ‘overloopdebat’.
- Speelduur is afhankelijk van de spelvariant, maar ongeveer 45 minuten per keer is optimaal
- Het spel heeft een eigen handleiding hoe de spelvormen adequaat in te zetten
Implicaties voor docenten
- Stichting School en Veiligheid heeft een website en een helpdesk voor specifieke vragen van professionele opvoeders.
- Aanschaf van materiaal is niet docent-gebonden.
- Niet alleen gericht op de digitale seksuele ontwikkeling; het spel kent meerdere onderwerpen
- Les is in te zetten in het kader van lessen Burgerschap, Sociale veiligheid (week tegen het pesten), Sociale vaardigheden
Combinaties met andere materialen
- Aanvullend te gebruiken op de LOVE Toolbox indien er een incident heeft voorgedaan.
- Aanvullend op materialen met vergelijkbare leerdoelen zoals Mediajungle.
- Complementair met materialen die tot doel hebben om eerst de kernthema’s en -begrippen te introduceren en enige bewustwording te bevorderen, zoals Homies: Sexting
- Inpasbaar in langer lopende programma’s als ‘Kriebels in je Buik’ of ‘Lang leve de liefde’.
- Op de website van de uitgever zijn aanvullende materialen te vinden, zoals ‘kletskaartjes’ (gratis te downloaden)
Website naar uitgever
Ervaringen van andere docenten
Beoordeeld door:
9
Kwaliteit
Ik denk dat het zeer bruikbaar is aangezien je bepaalde zaken bespreekbaar maakt. Je krijgt een mooi gesprek en afspraken worden duidelijk. Collega’s weten van elkaar wat acceptabel is en wat niet en wanneer iets acceptabel kan zijn. En leerlingen leren hun mening te vormen en uit te wisselen. Het is een laagdrempelige manier om het gesprek op gang te brengen.
Opmerkingen
Snel inzetbaar. Heel praktisch en nuttig om in het team te spelen. Je ontdekt dan snel dat de meningen best wel kunnen verschillen.
Het is vooral handig om dit naast bestaande methodes te gebruiken, dus vooral ter aanvulling.
e zou goed elke week een paar stellingen kunnen behandelen
De hulpvragen in de handleiding helpen goed bij het formuleren van afspraken.
Duidelijke handleiding, makkelijk door te nemen.
De kaartjes beschrijven situaties die herkenbaar zijn. Voor het team is het goed te doen. Met de leerlingen zou ik wel specifiek kiezen welke kaartjes ik aan de orde wil laten komen, gericht op wat er speelt in de groep.
Aanmerkingen
Geen
Opmerkingen van studenten
Bovenbouw basisschool: Ik kreeg goede reacties, de kinderen voelden zich uitgedaagd en aangezien ze ook een ‘midden’ mochten kiezen werd het gemakkelijker om een mening te geven. Soms veranderden ze halverwege van mening, wat ook prima was. Daarnaast kwamen ze erachter dat ze het niet overal mee eens hoeven te zijn. De leerlingen vinden het prettig om met elkaar in gesprek te gaan en meningen uit te wisselen.
Reacties teamleden, basisschool: Collega’s zijn enthousiast. Vooral ook omdat de discussie steeds kort is, de hulpvragen geven snel duidelijkheid als de discussie verzandt en we er niet uit kunnen komen.