Vlaggensysteem
Methodiek die helpt bij het stimuleren van gezond seksueel gedrag onder kinderen en jongeren. Aan de hand van 6 gedragscriteria leer je als (professionele) opvoeder (digitaal) seksueel grensoverschrijdend te herkennen en hier pedagogisch adequaat op te reageren. Hiervoor is een zogenaamde normatieve lijst opgesteld die helpt bij het kiezen van de juiste reactie richting de betrokkenen. Te gebruiken door professionele opvoeders, waaronder ook leerkrachten. Ontwikkeld en uitgegeven door Sensoa (2015). Volgens NJI goed onderbouwd en veel gebruikt.
Leerdoel
- Signaleren, duiden en adequaat pedagogisch aanpakken van (incidenten) bij (online) seksueel gedrag aan de hand van zes concrete criteria, zodat er inschatting van aard en ernst ontstaan (aan te duidelijk met vier ‘vlaggen’).
Doelgroep
- In principe voor het duiden van gedrag tussen 0 en 18 jaar. Met nadruk op (vroege) puberteit
- Gender- en cultuursensitief
Praktische informatie
- Het is in principe een signaleringsinstrument, geen lesmateriaal
- Wel kun je het Vlaggensysteem gebruiken om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan (zie ‘combinaties met andere materialen’)
- Basisboek: Vlaggensysteem: reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren (6e Druk, Sensoa)
Implicaties voor docenten
- Het Vlaggensysteem is een beschermde interventie. Een korte basistraining is nodig.
- Ook andere professionele opvoeders werken met het Vlaggensysteem (Jeugdwerk, residentiele jeugdzorg, Sport)
- Aanschaf van materiaal is per docent, niet per school
- Niet alleen gericht op de digitale seksuele ontwikkeling
Combinaties met andere materialen
- Het Vlaggensysteem is doorontwikkeld met aanvullende producten, zoals ‘Het Vlaggensysteem op een bordje’ (gesprekspel voor jongeren) en ‘Buiten de Lijnen’ (toolbox om te werken met specifieke doelgroepen)
- Aanvullend op andere materialen die helpen bij het signaleren, duiden en de aanpak van incidenten (of risico’s daarop), zoals de L.O.V.E. toolbox.
- Complementair met materialen met leerdoelen die meer nadruk leggen op discussie, meningsvorming en komen tot afspraken (zoals Mediajungle of het spel Gedragen gedrag)
Website naar uitgever
Ervaringen van andere docenten